Blogroll

Senarai Tajuk

Agama (500) Al-Quran (24) Amazing (284) Anak (50) Bahaya (59) Berita Dunia (1) Biskut Raya (68) Contest (1) Crazy (125) Doa (14) Download (74) E-Book (4) Fotografi (4) Garage Sale (3) Hiburan (317) Hidayah (26) Hot's (178) Ibadah (26) Info (662) Jahitan (7) Jawatan Kosong (2) Jimak (2) K-Pop (30) Kenderaan (148) Kesihatan (167) Kisah Benar (19) Kisah Sufi (47) Kitab (9) Lawak (93) Misteri (44) Most (67) Movie (85) Nabi Muhammad S.A.W (54) Ngeri (174) Novel (10) Pelancongan (2) Pelik (131) Pendidikan (405) Peraduan (1) Personal (165) Pertahanan (9) Rawatan Islam (6) Renungan (115) Resepi (359) Scarf / Shawl (8) Sejarah (38) Semasa (283) Sempoi (297) SEO (4) Seram (35) Sukan (222) Syiah (4) Teknologi (375) Tips (77) Top (10) Tudung (14) Tutorial (96) Ulama (54) Ustaz Azhar (35) Video (7) WallPaper (1) Yahudi (29)

Promosi Terbaru!!! Sila Klik Dibawah!!!

Thursday, November 6, 2014

9 Artifak Purba Yang Menggemparkan Dunia

1.Dropa stones
1938 satu ekspedisi di pergunungan di China telah menemuakan sebuah gua yg dahulu kala nya seperti telah didiami oleh satu tamadun purba,dalam gua itu juge mrk menemui dropa stones ini,ia seperti phonograph dan direkodkan berusia sekitar 10'000 ke 12'000 tahun lampau,lebih gempor lg bile di buat kajian keatasnye mrk mendapati setiap batu itu ade menceritakan dlm bentuk hieroglyphics bagaimana sebuah kapal angkasa dari dunia luar telah jatuh terhempas di pergunungan itu.Kpal angkasa itu dipandu oleh makhluk yg mengelarkan diri mrk dropa,dan peninggalan tamadun mrk ade di gua tersebut,salah satu nya ialah dropa stones ini.




2.Grooved Spheres
Ditemui di Afrika Selatan,kebanyakan diameter seinci,ade lorekan spt diukir di tengah2 nya..tp yg buatkan ia jd misteri bila bende tu berumur 2.8 billion tahun yg amat lampau!!

macam bentuk bola kan?




3.Ica stones
Pada awal 1930 an seorg telah menemui batu2 berukir ni di tanah perkuburan kaum inca,batu2 ni berumur 500 ke 1,500 tahun.Setiap batu ini kebanyakannya mempunyai ukiran2 seperti gambar pembedahan,gambar2 18sx dan sebagainye.Namun yg mengemparkan bile ade gambar2 binatang pra sejarah seperti contoh di atas.



4.Antikythera mechanism
Ditemui di Antikythera oleh seorg penyelam,artifak misteri ini sebenarnye ade dlm kargo sebuoh kapal yg tenggelam sekitar tahun 1900 di dasar lautan kepulauan itu.Antara kargo kapal tenggelam itu adalah mekanisma aneh ini,diperbuat dari gangsa.Ramai pengkaji mengatakan ianye sejenis peralatan kaji bintang tp kajian mendalam dgn xray mendapati buatan mekanisma dgn bebola dan roda gerigi itu amat kompleks dan canggih!teknologi seperti ini hanya wujud sekitor tahun 1575!dan tak siapa pun yg tahu bagaimana teknologi ini boleh di bina dan siapakan penciptanya krn kajian mendapati mekanisma purba itu berumur 2000 tahun.

5.Baghdad Battery
bateri yg berumur 2000 tahun!,ditemui di Parthian village,area Baghdad,Iraq.Kajian mendapati batery ini digunakan utk kerja2 penyaduran emas pd zaman purba,jika lah ianye benar kenapa teknologi ini hilang begitu sahaja??dan kenapa pulok setelah 1800 tahun kemudian teknologi ini muncul semule!!? argh pelik dah!Sebuah universiti luar negara pernah membuat replika spt diatas dan kajian mereka mendapati memang bateri itu berfungsi spt bateri zaman moden!

6.Coso artifact

1961,di pergunungan California berhampiran Orlancha satu geng pemburu mineral telah menemuai sebijik batu yg awalnye di sangkakan ade gem di dalamnye.Ketika cuba memotong tersebut mrk menemui sejenis bahan 'white porcelain' dan didalamnye ade sejenis alatan diperbuat dari logam! Pakar menganggarkan fosil white porcelain tu memerlukan 500,000 tahun utk terbentuk!Tapi alatan logam canggih didalam fosil itu menimbulkan pelbgai tande tanye!X-ray dilakukan,mrk mendapati logam itu hampir menyamai sebuah spark plug zaman moden tp bagaimane mende tu boleh duduk dalam fosil@batu yg berusia 500,000 tahun?



7. Model pesawat udara zaman purba
Sebuah Artifak purba egyptian yg di temui dalam sebuoh makam purba pada tahun 1898.Ianye diperbuat dari kayu dan saiznye cuma 6 inci panjang,rupenye amat lah serupa dgn model pesawat udara zaman moden.

Pakar mengatakan yg objek ini sgt aerodinamik dan boleh meluncur di udara.
Manakala gambar diatas adalah gambar artifak yg ditemui di amerika tengah,berusia 1000 tahun dan diperbuat dari emas, dan rupenye jugak agak serupe dgn model pesawat moden dgn kepak,ekor dan tempat duduk pilotnye!


8. Giant stones of Costa Rica
1930an,Beberapa org pekerja sedang menebas satu kawasan hutan tebal di Costa Rica,tujuan dorang nak membersihkan kawasan hutan tebal  nak bukak ladang pisang jek,tetibe dorang amat terkejut bile menemui berdozen bebola besar yg di perbuat daripda batu!!

Bulatan Bebola batu ini kebanyakannye tepat(macam bola) dan ade banyok saiz,dari sekecil bola tenis hinggalah bersaiz 8 kaki diameter dan seberat 16 tan!!

Walaupun bebola ini jelas menunjukkan ianye adalah buatan manusia ttp tiade siape yg tahu siapakah yg mengukirnye dan kenapa?lebih menakjubkan bile bagaimane mereka boleh mendapat ketepatan dlm bentuk spherical itu!



9. Impossible Fossil!
Yang kita tahu fosil terbentuk pd batu dan mengambil masa beribu tahun utk terbentuk,namun masih ada fossil yg memeningkan kepala arkeologi dan tidk masuk akal,contohnye fosil tapak tangan manusia ini yg di temui pd batu yg telah beusia 110 juta tahun!,jugak ditemui fosil tapak kaki manusia yg memakai sandal dan dijangkakan telahpun berusia 300 ke 600 JUTA tahun yg lampau!

0 comments:

Post a Comment

Assalamualaikum & Salam Sejahtera! Terima kasih atas kunjungan..Semoga ada manfaat bersama..Amin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus 2016

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus 2016

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More