Blogroll

Senarai Tajuk

Agama (500) Al-Quran (24) Amazing (284) Anak (50) Bahaya (59) Berita Dunia (1) Biskut Raya (68) Contest (1) Crazy (125) Doa (14) Download (74) E-Book (4) Fotografi (4) Garage Sale (3) Hiburan (317) Hidayah (26) Hot's (178) Ibadah (26) Info (662) Jahitan (7) Jawatan Kosong (2) Jimak (2) K-Pop (30) Kenderaan (148) Kesihatan (167) Kisah Benar (19) Kisah Sufi (47) Kitab (9) Lawak (93) Misteri (44) Most (67) Movie (85) Nabi Muhammad S.A.W (54) Ngeri (174) Novel (10) Pelancongan (2) Pelik (131) Pendidikan (405) Peraduan (1) Personal (165) Pertahanan (9) Rawatan Islam (6) Renungan (115) Resepi (359) Scarf / Shawl (8) Sejarah (38) Semasa (283) Sempoi (297) SEO (4) Seram (35) Sukan (222) Syiah (4) Teknologi (375) Tips (77) Top (10) Tudung (14) Tutorial (96) Ulama (54) Ustaz Azhar (35) Video (7) WallPaper (1) Yahudi (29)

Promosi Terbaru!!! Sila Klik Dibawah!!!

Thursday, June 19, 2014

20 Hujah Anti Hadis & Jawapan (E-Book)

 

      
    

 Kandungan  
Kata Penghantar   
Bahagian A:
20 Hujah Asas Golongan Anti Hadis  dan Jawapannya.    
 
Hujah 1:Al-Qur’an adalah lengkap lagi sempurna.  
Hujah 2: 
Hujah 3:  
Mentaati Rasulullah bererti menyekutukan Allah kerana beliau hanyalah seorang manusia biasa.                                   
Hujah 4: Allah melarang Rasulullah dari berkata sesuatu selain al-Qur’an.
Hujah 5:  Rasulullah sendiri telah mengadu bahawa umatnya telah meninggalkan al-Qur’an.
Hujah 6:  Dalam al-Qur’an tidak ada istilah Hadis Nabi atau Sunnah Nabi.  
Hujah 7: Al-Qur’an terjamin kesahihannya manakala hadis tidak.
Hujah 8: Al-Qur’an adalah wahyu manakala hadis tidak.     
Hujah 9: Allah telah memerintahkan kita untuk berhukum dengan  al-Qur’an sahaja, bukan hadis.
Hujah 10:Rasulullah pernah melakukan kesilapan, oleh itu tidak mungkin  sunnah-sunnahnya dapat dijadikan sumber syari’at. Mengenal 4 Ragam Golongan Anti Hadis apabila berdalil dengan al-Qur’an. 
Hujah 11:  Rasulullah, Abu Bakar dan Umar al-Khattab telah melarang  penulisan hadis. Ini bererti hadis memang tidak dimaksudkan  sebagai sebahagian dari sumber syari’at. 
Hujah 12:  Rujukan kepada hadis hanya dipelopori oleh Imam Shafi’i  pada tahun 200 hijrah.
Hujah 13:Hadis-hadis tidak ditulis selama 200 tahun dan selama tempoh ini  telah terjadi pelbagai pergolakan politik dan pertumpahan darah.
Hujah 14: Sahih atau tidak sesuatu hadis adalah relatif kerana yang menilai  kebenaran seseorang perawi adalah manusia sendiri.
Hujah 15:  Imam Bukhari telah menapis sebanyak 600,000 hadis dan yang  sahih hanyalah 9,000. Ini menunjukkan wujudnya hadis-hadis  palsu yang sangat banyak ketika itu. 
Hujah 16: Sesetengah hadis menyerupai ajaran Kitab taurat dan Injil. Ini  menunjukkan bahawa ajaran Ahli Kitab telah terselit masuk  dalam hadis-hadis.
Hujah 17:  Terdapat banyak percanggahan antara sesama hadis.
Hujah 18: Terdapat banyak hadis yang aneh lagi pelik.
Hujah 19:Ada hadis yang mengkhabarkan berita ghaib dan ini sudah tentu  adalah satu dusta kerana tiada yang mengetahui hal ghaib kecuali  Allah.
Hujah 20:  Hadis membelenggu umat Islam dan menghalang kemajuan mereka.
   
 Bahagian B: 
 Mengkaji Kuasa dan Authority Rasulullah di sisi al-Qur’an. 
  
 Kajian 1: Kajian terhadap dalil-dalil yang mewajibkan ketaatan kepada para Nabi dan Rasul terdahulu. 
 Kajian 2: Kajian dari sudut susunan dan gaya bahasa terhadap ayat-ayat yang memerintahkan ketaatan kepada Rasulullah. 
 Kajian 3: Kajian terhadap ayat-ayat yang memberi kuasa dan authority kepada Rasulullah untuk menggubal dan melaksanakan hukum secara tersendiri. 
  
 7 Contoh hadis yang dikatakan bercanggah dengan al-Qur’an dan penjelasannya. 
  
 Percanggahan 1:Syahadah al-Qur’an dan syahadah Rasulullah. 
 Percanggahan 2:Azan 
 Percanggahan 3:Rukun Iman 6 atau 5 perkara ? 
 Percanggahan 4:Azab Kubur. 
 Percanggahan 5:Hadis-hadis larangan memakai sutera dan emas. 
 Percanggahan 6:Siapakah yang memberi syafaat di Hari Akhirat ? 
 Percanggahan 7:Membeza-bezakan antara Rasul dalam berselawat. 
   
 Bahagian C:   
 Mendedahkan 10 ragam dan bentuk kesilapan para sarjana Orientalis dalam kajian mereka terhadap hadis-hadis Rasulullah. 
 Pertama: Salah rujukan kitab. 
 
 Kedua: Penyelidikan sumber rujukan yang tidak menyeluruh.
 
 Ketiga:Penyelidikan yang tidak menyeluruh terhadap sesebuah kitab.
 
 Keempat:Salah rujukan pengarang kitab.  
 
 Kelima: Menafikan kebenaran kitab.
 
 Keenam:Kesalahan terjemahan teks  Arab.
 
 Ketujuh:Menganggap sesesuatu yang tidak diketahui sebagai tidak wujud.
 
 Kelapan: Menuduh umat Islam mencipta hadis tanpa bukti.
 
 Kesembilan:Merumus dari sebahagian kecil teks, jauh dari maksud yang asal.
 
 Kesepuluh: Menganggap para tokoh hadis lalai dan keliru dalam menapis hadis.
 
  

0 comments:

Post a Comment

Assalamualaikum & Salam Sejahtera! Terima kasih atas kunjungan..Semoga ada manfaat bersama..Amin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus 2016

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus 2016

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More