Blogroll

Senarai Tajuk

Agama (504) Al-Quran (25) Amazing (288) Anak (54) Bahaya (59) Berita Dunia (1) Biskut Raya (68) Contest (1) Crazy (128) Doa (14) Download (74) E-Book (4) Fotografi (4) Garage Sale (3) Hiburan (317) Hidayah (24) Hot's (181) Ibadah (27) Info (678) Islam (499) Jahitan (7) Jawatan Kosong (2) Jimak (2) K-Pop (30) Kenderaan (156) Kesihatan (172) Kisah Benar (20) Kisah Sufi (47) Kitab (9) Lawak (94) Misteri (44) Most (70) Movie (85) Nabi Muhammad S.A.W (57) News (1) Ngeri (174) Novel (10) Pelancongan (4) Pelik (133) Pendidikan (414) Peraduan (1) Personal (166) Pertahanan (9) Rawatan Islam (6) Renungan (118) Resepi (403) Scarf / Shawl (8) Sejarah (38) Semasa (288) Sempoi (304) SEO (4) Seram (35) Sukan (223) Syiah (4) Teknologi (448) Tips (85) Top (10) Tudung (14) Tutorial (96) Ulama (66) Ustaz Azhar (35) Video (7) WallPaper (1)

Promosi Terbaru!!! Sila Klik Dibawah!!!

Thursday, January 26, 2012

Ustaz Azhar : Ustaz Paling Popular Di Malaysia


"Bila curi tayar, mengikut kata Dr Mashitah (pencuri tak boleh potong tangan, tapi kena beri kerja), ditangkap pencuri tayar kereta dan diberi kerja di kedai tayar. Kekgi ambil pula tayar di kedai. Hok kerja rompak bank, diberi kerja sebagai jaga bank. Hok menipu pitih dalam bank, dilantik sebagai pegawai bank. Akhirnya hancur lebur habis. Maknanya kena tarik balik PHD dia. Hok dok curi pun dok cakap (larat) nak isi boring cari kerja. Dok leh kerja. Kalau macam tu sedap jadi orang curi lah boleh kerja. Habis satu kampong dikerjakan. Pastu pergi lewar (berlegar) kat balai polis."

"Tangkap..pastu boleh kerja..ini karut..cerita karut..rosak..bila orang alim rosak. Diam dikatakan syaitan bisu doh. Sepatutnya ulama’ apabila bercakap, bila dia cakap orang akan bertambah yakin dengan hukum ALLAH. Ini Bila kuar perkataan.. susunan ayat, orang tak yakin dengan hukum Allah. Mempersenda-sendakan hukum Allah. Tak percaya habis orang bila dengor macam tu. Betul sungguh la, baik kita beri kerja.Jadi orang yang ada sikit-sikit keyakinan pada hudud..dah jadi tawar dah..ini bukan tugas orang alim..."

Inilah ucapan Ustaz Azhar Idrus dalam satu ceramah Perdana di Dungun. Kelakar tapi banyak pengajarannya. Ustaz Azhar memang popular ketika ini. Kalau ada anugerah ustaz paling popular di pantai timur, sudah pasti Ustaz Azhar akan menggondol hadiah pertama.

Memang di negeri Pantai Timur terutamanya di Terengganu dan Pahang, ustaz azhariphobia seakan-akan satu fenomena baru di kedua-dua negeri ini. Ceramahnya sahaja boleh menarik ratusan bahkan ribuan makmun untuk mendengarnya. CD berkaitan ceramah laku bak pisang goreng yang panas. Budak-budak muda termasuk mat rempit amat menyukai ustaz azhar ini.

Dengan gaya janggut yang panjang, dan kopiah belakang sikit di atas kepala, inilah ‘fesyen’ yang sentiasa menjadi tumpuan masyarakat di pantai timur. Tak kira muda, tua, muslimat..bahkan kanak-kanak pun suka akan mendengar ceramah ustaz azhar ini. Dengan gaya spontan dan kelakar tapi penuh berilmu, kemunculan beliau amat dinanti-nantikan oleh masyrakat setempat. 

Bahagian soal jawab adalah merupakan bahagian yang amat disukai oleh orang ramai. Kerana melalui soalan daripada para jemaah yang datang ke tempat ceramah beliau, maka banyak isu-isu yang baru akan dapat diselesaikan oleh Ustaz Azhar ini. Kalau ada soalan yang kelakar, sudah pasti akan menggamatkan surau atau masjid tempat beliau mengajar ini.


Saya sendiri berkesempatan mengikuti kuliah ustaz Azhar ini kalau ada masa terluang balik ke kampong halaman. Memang ramai dan tidak dapat tandingi bilangan jemaah ustaz-ustaz lain. Hinggakan ada Surau di sebelah kampong saya tu, terpaksa melakukan renovation atau ubah suai beberapa kali kerana pertambahan jemaah yang terlalu ramai apabila tiba giliran ustaz azhar memberikan kuliah mingguan. 

Memang hebat aura Ustaz Azhar yang dikurniakan ALLAH ini. Popularannya sentiasa meniti bibir masyarakat yang mengenali beliau. CD-CD beliau sudah pasti akan dimainkan terutamanya di dalam kenderaan dan juga rumah-rumah. Bahkan masa Pilihanraya Kecil Parlimen Kuala Terengganu dahulu, nama beliau turut disebut sebagai calon bagi kerusi itu. Begitulah popularnya beliau dalam kalangan masyarakat.
 
Saya cuba search google mencari biodata Ustaz Azhar. Inilah hasil carian saya yang boleh kita kongsi bersama.
  • Asal Kampung Ladang, Kuala Terengganu.
  • Bersekolah di Sekolah Inggeris Sultan Sulaiman Kuala Terengganu hingga Tingkatan 6.
  • Mulai belajar agama sekitar tahun 1990.
  • Belajar secara talaqqi lebih kurang dengan lapan orang guru dalam tempoh 12 tahun.
  • Antara guru beliau ialah Tuan Guru Haji Muhammad Zin Pondok Lubuk Pandan Wakaf Tapai.

Pok Mang
Inilah kelayakan beliau yang ada. Memang hebat kerana pendekatan Ustaz Azhar banyak membawa perubahan cahaya islam di pantai Timur. Mesranya dengan golongan muda menyebabkan pendekatan da’wahnya amat berkesan. Ustaz Azhar juga amat mesra dengan internet. Jarang Ustaz yang ada website sendiri (http://ustazazhar.net/). Bahkan turut aktif dan pandai dalam bidang fotografi (boleh tengok di http://www.digitalmukmin.com/). 

Inilah yang boleh saya kongsikan mengenai Ustaz Azhar yang saya kenal. Semoga ALLAH terus memberikan beliau kekuatan untuk berdakwah di negara ini. Dan juga semoga ALLAH terus melahirkan individu yang bijak berdakwah seperti Ustaz Azhar Idrus ini. InsyaALLAH.

5 comments:

terbaik. memang best pon ustaz!

Bukan setakat ni pantai timur je boh, satu malaysia dah popular..hari tu Alhamdulillah dapat bersama dengan ustaz untuk menyambut Tahun Baru di Dataran Shah Alam..kita doakan agar2 pihak2 yang benar2 ikhlas untuk memperjuangkan Islam ini diberi kekuatan oleh Allah.Amin...

yelah, dh popular satu malaysia Ustaz Azhar ni :)

beliau juga suka kereta yg bagus dan laju..hihi :D semoga kita lebih terdedah dan terbuka hati utk belajar juga dgn ustaz2 dan alim ulama yg lain dengan terbukanya pada kuliah beliau :D

Post a Comment

Assalamualaikum & Salam Sejahtera! Terima kasih atas kunjungan..Semoga ada manfaat bersama..Amin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More